Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art.18 ust.1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.848) każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Żądanie powinno zawierać:
1. dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
2. wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo;
3. wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
4. wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.
Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji
mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w ww. terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie w jakim zapewni dostępność, jednak termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli będzie to mogło naruszyć integralność lub wiarygodność przekazywanych informacji. Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargi. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej, zwanym dalej, wnioskiem o zapewnienie dostępności; (wniosek .pdf, wniosek .doc).
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
1. dane kontaktowe wnioskodawcy,
2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie
architektonicznym lub informacyjno – komunikacyjnym,
3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot publiczny realizuje zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej można:
- złożyć osobiście w Powiatowym Środowiskowym Domu Samopomocy w Pęczniewie
- wysłać pocztą na adres: Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Pęczniewie ul. Wspólna 4, 99-235 Pęczniew
W przypadku niezapewnienia dostępności, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni, zgodnie z zapisamiart. 32 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności Strona internetowa Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Pęczniewie
POWIATOWY ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY W PĘCZNIEWIE zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Strona internetowa Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Pęczniewie.
- Data publikacji strony internetowej: 2013-12-13
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-01-20
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Treści niedostępne
- dokumenty tekstowe mogą nie zawierać tagów oraz zawierać nieopisane elementy graficzne, ponieważ były opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej lub pochodzą ze źródeł zewnętrznych,
- zdjęcia i grafiki osadzone w treści dokumentu mogą zawierać niepoprawne opisy, ponieważ były opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej,
- tabele osadzone w treści dokumentu mogą nie posiadać nagłówków oraz opisów kolumn i wierszy, ponieważ były opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej,
- linki – także te prowadzące do serwisów zewnętrznych – w zdecydowanej większości otwierają się w nowym oknie,
- pliki PDF, DOC itp. – redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one dostępne (np. powinny posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie). Nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR,
- elementy osadzone pochodzące od zewnętrznych dostawców, np. Google Maps, wyłączone są z obowiązku zapewniania dostępności.
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
- Deklarację sporządzono dnia: 2021-01-20
- Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2021-01-20
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
Pobierz Raport z wynikami przeglądu dostępności.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
- Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Renata Wodziak.
- E-mail: psds@psdspeczniew.pl
- Telefon: 436781355
Każdy ma prawo:
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
Skargi i odwołania
Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:
- Organ nadzorujący: Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Pęczniewie
- Adres: ul. Wspólna 4
99-235 Pęczniew
- E-mail: psds@psdspeczniew.pl
- Telefon: 436781355
Skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Pęczniewie zlokalizowany jest w jednym budynku trzykondygnacyjnym (piwnica, parter, piętro). Posiadamy parking z oznaczonymi miejscami postojowymi dla osób niepełnosprawnych, w bliskiej odległości od wejścia głównego do budynku. Teren jest ogrodzony.
Wejście główne do budynku jest na poziomie wyższym niż parking, prowadzą do niego szerokie schody z poręczą. Z prawej strony budynku znajduje się winda przeznaczona dla osób niepełnosprawnych, nie mających możliwości wejścia po schodach.
Przed wejściem głównym jest światło na czujnik ruchu, drzwi szklane zamontowane są na siłownikach i oznaczone kontrastowymi pasami. Istnieje możliwość zapewnienia wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego.
Wewnątrz budynku przy wejściu głównym, po lewej stronie znajduje się tablica tyflograficzna z planem parteru oraz przyciskiem SOS, dzięki czemu zapewniamy informację na temat rozkładu pomieszczeń na parterze. Tablica posiada oznaczenia Braill’em.
Przestrzenie komunikacyjne są wolne od barier poziomych i pionowych (komunikacja pozioma – korytarze na jednym poziomie, komunikacja pionowa – winda).
W budynku nie ma pętli indukcyjnych ani tłumacza polskiego języka migowego. Jest oznaczenie drogi ewakuacyjnej. Istnieje możliwość zapewnienia osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji.
Posiadamy toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
Ułatwienia
- możliwość stosowania standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki
- przełącznik rozmiaru tekstu
- przełącznik kontrastu
- przełącznik widoku strony
Inne informacje i oświadczenia
W przypadku gdy nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej zapewniamy alternatywny sposób dostępu poprzez kontakt telefoniczny, korespondencyjny, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Informacja o dostępności tłumacza języka migowego:
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011r. nr 209 poz. 1243) Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Pęczniewie zapewnia osobom uprawnionym tj. doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się dostęp do świadczenia następujących usług:
- tłumacza PJM (polski język migowy)
- tłumacza SJM (system językowo-migowy)
- tłumacza SKOGN (sposób komunikowania się osób głuchoniemych)
Osoby, które chcą skorzystać z pośrednictwa tłumacza języka migowego zobowiązane są do zgłoszenia tego faktu na co najmniej 3 dni robocze przed planowaną wizytą w placówce PŚDS (z wyłączeniem sytuacji nagłych).
Zgłoszenie można przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie.
Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127 poz. 171 poz. 1016).
Poczta elektroniczna: psds@psdspeczniew.pl Fax: 678-13-55 telefon: 506-912-463
W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia, Dyrektor PŚDS w Pęczniewie zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wyznaczając możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazując inną formę realizacji przysługujących jej uprawnień.
Wzór – ZGŁOSZENIE ZAMIARU SKORZYSTANIA Z USŁUG TŁUMACZA PJM, SJM, SKOGN (wersja .doc, wersja .pdf)
Dane teleadresowe podmiotu publicznego:
Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Pęczniewie
ul. Wspólna 4, 99-235 Pęczniew
tel./fax 43 678-13-55
e-mail: psds@psdspeczniew.pl
strona internetowa: https://psdspeczniew.pl